De rode draad in jouw carrière lijkt ver te zoeken. Zo stapte je over van een innoverend techbedrijf als Microsoft naar een conservatievere financiële partij als PWC. Wat is de lijn in jouw loopbaan?
‘Ik ben een communicatiedier en vind het leuk als er echt iets moet gebeuren, als ik ergens mijn tanden in kan zetten en er een interessante uitdaging ligt. De branche leer je vervolgens vanzelf kennen. Of het nu in de technologie is, in de consumentenmarkt of de woningbouw; de doelgroepen en de materie verschillen, maar de communicatievraagstukken zijn vaak vergelijkbaar.
‘PWC werkt voor veel verschillende sectoren. Daar zag ik dat het niet altijd uitmaakt in welke sector je werkt, omdat de vraagstukken bepalen wat je gaat doen.’
Uitgerekend in de tijd dat een parlementaire enquête vernietigend oordeelde over de corrupte praktijken van woningbouwcorporaties als Rochdale en Vestia, bemiddelde Herman Rutgers je bij Ymere. Je kwam toen van Heineken. Als je het hebt over ‘uit je comfortzone stappen’, dan is dit zo’n stap.
‘Het was 2014, de woningbouwcorporaties lagen onder een vergrootglas. Ik kwam bij Ymere omdat de communicatiemanager van de ene op de andere dag op non-actief was gesteld. Ik trof een onzekere afdeling en er moest weer vertrouwen komen. Pas dan kun je weer echt gaan bouwen. Ik houd daar wel van. Ik houd meer van veranderen dan van consolideren.
‘Ik heb bij Ymere het vertrouwen teruggebracht en ervoor gezorgd dat de afdeling weer serieus werd genomen. Ik voelde me als een vis in het water. Toen de afdeling weer op de rit stond, na een half jaar, hebben we een communicatiestrategie neergezet en uitgerold.
‘Ik stap graag uit mijn comfortzone. Omdat er anders sleur in komt. Ik vind het leuk om uitgedaagd te worden om dingen anders te doen of om dingen te doen die ik nog niet eerder heb gedaan. Of om ze in een andere context te doen. Ik kijk elke keer: kan ik in deze functie het verschil maken?’
Hoe reageren nieuwe opdrachtgevers op het feit dat je daarvoor in een heel andere branche had gewerkt?
‘Ze vinden het interessant en leuk en zien ook de toegevoegde waarde als ik uitleg hoe ik naar het communicatievak kijk.’
Wat was de meest radicale stap die je hebt gemaakt?
‘De overstap van Heineken naar Ymere. Het eerste wat iemand op de afdeling bij Ymere tegen me zei was: “Ymere is een groot bedrijf, daar moet je je wel van bewust zijn.” Ik moest daar wel om lachen: bij Ymere werkten zo’n 990 mensen en bij Heineken toch wel een paar duizend meer. Het grappige is dat je je in één keer realiseert dat je bij een veel kleinere organisatie zit maar dat de uitdagingen vergelijkbaar blijven. Ymere zat in slecht weer en dan maakt het echt niet uit of je bij een internationale corporate zit of bij een Nederlandse woningcorporatie.’
Herman Rutgers hanteert als uitgangspunt bij alle plaatsingen dat vakkennis en professionele ervaring noodzakelijk zijn, maar dat personality uiteindelijk de doorslag geeft om succesvol te zijn. Ben je het daarmee eens?
‘Persoonlijkheid is zeker belangrijk om succesvol te kunnen zijn. Bij mij is het een combinatie van ambitieus en gedreven zijn en tegelijk ben ik iemand die heel open is. Ik ben echt een people manager, ik ga voor het team, ik doe het graag sámen. En ik ben een optimist. Dat helpt ook; ik leg me niet snel neer bij tegenslag.’
Hoe ga je om met moeilijke ervaringen of wanneer je het ergens niet meer naar je zin hebt?
‘Dan ga ik bij mezelf te rade: is het misschien omdat ik aan het einde van de opdracht zit, of omdat ik niets meer kan toevoegen? Maar zover laat ik het eigenlijk nooit komen.
‘Ik heb ook weleens meegemaakt dat het niet goed boterde met mijn directeur: ik was niet het type communicatiemanager dat zij graag zou willen hebben, ze vond mij veel te eigengereid. Als het botst, is het denk ik goed om de confrontatie aan te gaan. Als ik het gevoel heb dat het niet lekker loopt, maak ik het bespreekbaar. Ik ben niet bang om ergens weg te gaan en iets nieuws te zoeken. Ik weet dat het altijd lukt. Dat is ook een beetje mijn instelling, toen ik heel jong was dacht ik al: als alles misgaat, ga ik gewoon afwassen bij de McDonald’s.’
Wat trok je een half jaar geleden aan in Agrifirm, een inkoopcoöperatie van Nederlandse boeren die internationaal veevoeder verkoopt?
‘Francine Rutgers belde me voor Agrifirm. Ze zei dat ze mij geknipt vond voor deze functie, omdat ik zowel bij een vereniging heb gewerkt, NVM, als bij een woningbouwcoöperatie én bij een internationale corporate. We kennen elkaar al zo veel jaren, hebben altijd contact gehouden en Petra en Francine kennen mijn persoonlijkheid goed.
‘Er liggen hier stevige communicatie-uitdagingen. Agrifirm groeit hard en er is veel te doen op het vlak van branding. Het is een heel professioneel bedrijf met grote ambities. Daarin lijken ze op internationale corporates, maar er heerst een veel socialere cultuur omdat het van en voor de boeren is. Een mooie combinatie waar ik me erg thuis voel.’
Francine Rutgers:
‘Annebelle is een mooi voorbeeld van iemand die echt kiest voor de inhoud van een opdracht. Voor haar maakt de vorm niet uit – interim of vast; dat wisselt ze af. Ook het type branche vindt ze niet het belangrijkst: als de opdracht klopt en de persoonlijke klik is goed, dan is het een succesvolle match. Wij vinden het leuk om een persoonlijkheid te bemiddelen die zelf buiten kaders en gebaande paden durft te treden, en voor opdrachtgevers is het verfrissend om met iemand te werken die in meerdere keukens heeft gekeken.’
De carrière van Annebelle in vogelvlucht
Lang voordat ze in 2008 HermanRutgers zouden oprichten, plaatste Petra Annebelle bij Microsoft. Dat was in 1997. Daarna werkte Annebelle op interim-basis vanuit haar eigen bedrijf, Double Impact Communications. Vanaf 2011 ging ze via Herman Rutgers aan de slag bij KPN en woningbouwcorporatie Ymere. Sinds oktober vorig jaar is ze group communications director bij Agrifirm, ook via Herman Rutgers. Oh ja, ze was eerder ook nog change & communications lead bij Heineken en manager communicatie & marketing bij makelaarsvereniging NVM.