Angela Ursem behaalde in 1997 haar master in Business en Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte tien jaar in vaste dienst en ‘interimt’ nu ruim tien jaar in managementfuncties bij mooie bedrijven als Heineken, Nike, G-Star en sinds januari 2017 bij Albert Heijn via Herman Rutgers Interim Search.
Waarom besloot je na tien jaar op interimbasis te gaan werken?
‘Ik kreeg de kans om naar San Francisco te verhuizen. Helaas liet mijn Amerikaanse werkvergunning nogal lang op zich wachten, waardoor ik “een creatieve oplossing” moest verzinnen om aan de slag te kunnen gaan. Dat kon als zzp’er bij een Nederlands bedrijf dat ook een vestiging in San Francisco heeft.
‘Privé “pendelde” ik een paar jaar tussen Nederland en Amerika, dus het interimwerk paste daar perfect bij. Na een aantal jaar besloten we in Nederland te blijven, maar inmiddels was ik heel blij met deze manier van werken: je komt ergens binnen omdat er een uitdaging ligt, je gaat aan de slag en kunt heel resultaatgericht, binnen bepaalde tijd, concrete resultaten opleveren. Als dat resultaat behaald is, ben ik ook “klaar” en kan ik niet wachten om mijn tanden in een nieuwe uitdaging te zetten.’
Je carrière verloopt bij een vast dienstverband voorspelbaarder
Zou je carrière anders verlopen zijn, met een minder interessante opbouw, wanneer je van het ene naar het volgende vaste dienstverband was gegaan?
‘Met een vast dienstverband was mijn carrière waarschijnlijk voorspelbaarder verlopen: van brandmanager tot marketingdirecteur, waarschijnlijk bij een A-merk. Het leuke van het interim-werk is dat je soms een uitstapje maakt, zoals ik gedaan heb van marketing naar communicatie. Dat had ik wellicht niet snel gedaan tijdens een vast dienstverband, maar de opdrachtgever vond mijn marketingachtergrond een pré en dit bood mij kansen om ook het communicatievak uit te diepen.’
Durf je als interimmer ambitieuzere functies met een hoger afbreukrisico aan te nemen, dan wanneer het om een vast dienstverband gaat?
‘In mijn geval is dat zeker waar. Het helpt dat je weet dat het een tijdelijke functie is. Lastige situaties trek je daardoor veel beter; je weet dat het niet voor “eeuwig” is. Daardoor geef je ook nooit op, want je weet dat het mogelijk is om binnen een bepaalde tijd een bepaald resultaat te verkrijgen.’
En hoe werkt dat andersom, vanuit de werkgever gezien? Durft die ook eerder het risico aan, bijvoorbeeld om iemand te benoemen die misschien niet op het eerste gezicht de gedoodverfde kandidaat is, maar wel een spannende en misschien dus wel verrassend goede keuze?
‘Dat denk ik zeker. Over het algemeen heb je een paar weken opzegtermijn, dus de werkgever loopt niet al te veel risico. Mijn ervaring is dat werkgevers vaak starten met iemand in een interim-positie, maar de betrokkene aan het einde van de opdracht niet willen laten gaan. In bijna al mijn interim-functies werd mij uiteindelijk een vaste baan aangeboden.’
Als interimmer is je leercurve super steil
Wat zijn de voordelen van het op interim-basis verbonden zijn aan een bedrijf?
‘De eerste maanden kan en mag je super kritisch zijn, dat wordt juist gewaardeerd. Dit is echt een voordeel ten opzichte van een vaste werknemer. Men verwacht dat je met een goede, scherpe analyse komt, dat je tegen heilige huisjes aantrapt en dat je “domme” vragen stelt die niemand uit het vaste team durft te stellen. Dat gebruik ik ook altijd in de eerste fase van mijn opdracht, want ik weet uit ervaring dat je na een maand of vijf “part of the company” bent en die kritische houding moeilijker wordt. De eerste paar maanden zijn cruciaal als je echt dingen in beweging wilt brengen.
‘Het grote voordeel van interim-werk vind ik dat je eigen leercurve super stijl is: ieder jaar moet je weer presteren, ben je bij andere bedrijven, met andere teams, en leer je zelf ook weer ontzettend veel bij. Dat blijft mij enorm uitdagen.’
Wat zijn de nadelen?
‘Eerlijk gezegd komt er zo geen nadeel bij me op. Ik bouw altijd een fijne relatie met collega’s op, ook als interimmer. Ik vind het wel altijd weer moeilijk om afscheid te nemen, omdat ik in de meeste gevallen teams manage en ik hecht me in zes maanden echt aan mensen.
‘Wat ook hoort bij interimmen, is dat je altijd wilt presteren, er is geen ruimte voor verslapping of “even wat rustiger aan doen”. Het je snel eigen maken van een bedrijf en team met de bijbehorende cultuur vergt veel energie, maar je krijgt er ook veel voor terug.’
Probleemoplossend vermogen en je kunnen inleven zijn de belangrijkste eigenschappen van een interimmer
Over welke persoonlijke eigenschappen moet je beschikken om te floreren in een hoge interimfunctie? En welke leiderschapskwaliteiten moet je hebben?
‘Inlevingsvermogen vind ik het allerbelangrijkste. Je komt in een nieuw bedrijf, met nieuwe mensen en een voor jou nieuwe cultuur. Door veel vragen te stellen moet je je die organisatie snel eigen maken, maar met name begrijpen wat er onderhuids speelt, om echt tot de kern van een probleem of uitdaging te kunnen komen.
‘Als leider moet je probleemoplossend werken. Niemand heeft er iets aan als je nog meer problemen blootlegt. Kom met voorstellen en oplossingen en zorg dat je team er zodanig op ingesteld raakt dat zij zelf met de oplossing zullen komen.’
Hoe heeft je privéleven zich ontwikkeld in de afgelopen tien jaar? Heeft dat baat gehad bij het interim werken?
‘De afgelopen tien jaar heb ik twee kinderen opgevoed. Eerlijk gezegd denk ik niet dat mijn gezin er baat bij heeft gehad dat ik interim werk, omdat je als
“eigen baas” toch altijd weer die volgende opdracht aanneemt. En ik werk vaak meer dan fulltime. Daar staat tegenover dat ik heel veel interessante en inspirerende collega’s heb ontmoet met wie ik ook privé nog steeds contact heb. In die zin heeft het mijn privéleven zeker verrijkt!’
Kun je je voorstellen dat er een moment komt dat je wel weer in vaste dienst gaat? Wat zouden overwegingen kunnen zijn om daar weer voor te kiezen?
‘Op dit moment ben ik volmaakt gelukkig met mijn interimwerk, omdat het mij continu uitdaagt en verrijkt met nieuwe ervaringen. Ook vind ik dat er voldoende ruimte is voor groei en “carrière” maken. Want juist met de afwisselende ervaring bij meerdere bedrijven, A-merken in mijn geval, blijf je interessant voor werkgevers. Ik zeg zeker niet “nee” tegen een vaste baan. Ik zou me best voor langere termijn willen committeren, als er maar een duidelijk doel is – dat mag ook een doel voor over twee of drie jaar zijn.’
Personality telt heel zwaar bij een goede interimmer
Een bijzondere match
De match tussen Albert Heijn en Angela Ursem was een bijzondere, zegt Nelieke Wismans van Herman Rutgers Interim Search. ‘Het lag misschien niet voor de hand om Angela, als interimmer met vooral marketing- en changemanagementervaring, voor te stellen als Interim Head of Internal Communications. We deden het toch. Omdat we verder kijken dan alleen de vakinhoudelijke eisen die aan een interim-professional worden gesteld. Hoe zwaarder een opdracht, hoe zwaarder persoonlijkheid en ervaring meetellen. Het bleek een perfecte combinatie: Angela’s brede marketing- en commerciële ervaring was precies wat de organisatie en het team nodig had en ze heeft haar ruime ervaring met het reorganiseren van teams goed kunnen inzetten, waardoor de opdracht heel goed is afgerond. Slim dus van Albert Heijns Tim van der Zanden om voor haar te kiezen!’
Door Astrid Prummel | Out in the Open